Головна » Файли » Учителі » Левонюк Т.Є.

Конспект уроку з біології "Будова насіння."
30.10.2018, 14:34

6 клас біологія
Тема. Будова насіння. Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насіння.  Лабораторне дослідження. Будова насінини.
Мета: вивчити будову насіння покритонасінних рослин; звернути увагу на різницю в будові одно- і дводольних рослин; ознайомити з формою, розмірами, складом насіння, умовами його проростання; сформувати поняття про насінину як зачаткову рослину, що містить зародкові органи і запас поживних речовин; розвивати в учнів уміння порівнювати, знаходити спільні і відмінні риси, робити висновки; проводити екологічне виховання. 
Обладнання: таблиця «Будова насіння», сухе і проросле насіння квасолі й пшениці, дидактичні картки,підручник,лупа, йод, тісто, насіння гарбуза, склянка  води, насіння різних овочевих рослин і квітів.
Хід уроку:
І. Організаційна хвилинка. Психологічний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.     
   Біологічний диктант.
1. Найголовніші органи квітки (тичинки й маточки).
2. Чому саме вони? (запилення і запліднення).
3. Що таке запліднення? (злиття двох статевих клітин).
4. Чому в рослин воно називається подвійним? (зливаються по 2 клітини).
5. Хто відкрив цей процес? (С.Г. Навашин).
6. Коли пилкове зерно потрапляє на маточку, …(то воно проростає).
7. При цьому утворює (пилкову трубку).
8. У пилковій трубці знаходяться (2спермії).
9. Коли спермії досягають зав’язі, то вони зливаються (1 – з яйцеклітиною,2- з центральною клітиною).
10. У першому випадку утворюється (зародок).
11. У другому – (запас поживних речовин).
12. Насінний зачаток після запліднення перетворюється на (насінину).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
   Отож, як ви вважаєте,  про що сьогодні піде мова на уроці?
   Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (запишіть на листочках і озвучте), а в кінці уроку ми перевіримо,чи виправдалися ваші очікування.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
  Емоційний настрій. Зима, природа відпочиває, а вивчення насінин підготує до весни.
  1. Поява насінини – найдосконаліше пристосування до розмноження і розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатка.
   2. Насінина – це орган, з допомогою якого розмножуються і поширюються насінні рослини.
   3. За розмірами насіння  є майже непомітне і велике.
   4. За формою: кулясте, циліндричне, видовжене. 
   5. Запитання: у якої рослини насіння найбільше? (пальма)
   - найменше? (орхідея)
   - у кого утворюється найбільша кількість насінин на одній рослині? (28 млн, тополя).
6. Практикум.
    А тепер зазирнемо всередину насінини й побачимо, що там заховано.
Робота з набубнявілим насінням квасолі.
   Будова насінини: а) насінна шкірочка; б) зародок; в) сім’ядолі. 

Насінина

Шкірочка                 Ендосперм                                              Зародок
                            (запас поживних речовин)    
                                                                              корінець  стебельце  брунечка
                                                                                
                                                                                Зародкові листки-сім’ядолі

7. Розглянемо будову насінини в роздаткових картках.


 
  
  Розглянемо схему насінини в роздаткових картках.
Будова насінини квасолі

                            Шкірочка                                        Зародок
                                                                             
                                                                                   - 2 сім’ядолі
                                                                                  - зародковий корінець
                                                                                  - зародкове стебельце
                                                                                  - брунечка
8. Узагальнити і зробити висновок про будову насіння дводольних рослин.
9. А тепер спробуємо розглянути насінину пшениці. Спробуйте зняти шкірочку.
10. Розглянемо будову насінини пшениці в роздаткових картках, схемі.

 
Будова насінини пшениці

           Шкірочка                       Ендосперм              Зародок
                                                                             
                                                                                   - 1 сім’ядоля
                                                                                  - зародковий корінець
                                                                                  - зародкове стебельце
                                                                                  - брунечка

11.Узагальнити і зробити висновок про будову насіння однодольних рослин.
12. Порівняти насінини двох рослин; порівняти зародки двох рослин.
   Висновок: чим відрізняються зародки? (кількістю сім’ядолей). Ця ознака лежить в основі поділу рослин на 2 класи: Однодольні, Дводольні.

№ з/п    Питання для порівняння    Насіння квасолі (дводольні)    Насіння пшениці (однодольні)
1.    З яких частин складається насінина?        
2.    З яких частин складається зародок?        
3.    Яка кількість сім’ядолей та їх місцезнаходження?        
4.    Де знаходяться поживні речовини?        
5.    Чи легко відокремлюється шкірочка від намоченої рослини?        

13. Робота в парах.
  Заповнити таблицю роздаткових картках про будову насіння.
14.Склад насіння.
Демонстрація дослідів про наявність білків, жирів і вуглеводів.
   1) вимити тісто – клейковина (білки);
   2) капнути йод – вуглеводи;
   3) роздавити соняшник – жир;
   У насінні одних рослин накопичуються білки (бобові), в інших жири (соняшник, гарбуз) або вуглеводи (пшениця). Насіння людина використовує для отримання борошна,круп,рослинної олії та інших продуктів харчування. Але вони необхідні також і для живлення пророслого зародка. 
15. Схожість насіння. Ось як про це говорив К.А. Тімірязєв: «Навряд чи інше явище в житті привертало до себе так багато уваги,як саме цей її прояв: воно спонукало до роздумів і вчених, і поетів; воно навіть укутане легкою заволокою поетичної таємничості,ми бачимо в ньому уособлення власне життя,символ пробудження від сну і смерті. Справді, є щось привабливе, таке, що підстьобує думку, у цьому раптовому пробудженні діяльності в тілі, що доти, мабуть, не вирізнялося від тіл мертвої природи. Є щось загадкове в цьому прихованому, затаєному житті, що проривається назовні». 
16. Звіт груп про проростання насіння.
   1) наявність води;
   2) наявність повітря;
   3) тепло;
   4) живий зародок.
17. Робота з термінами.
   Насіння з живим зародком називається схожим. Схожість виражають кількістю пророслого насіння у відсотках до загальної кількості висіяного.
  18. Стан спокою насіння.
   Лише в небагатьох рослин насіння проростає відразу після його звільнення від плодів. Але більшості потрібен стан спокою,підчас якого насінина характеризується незначним умістом води та зниженим обміном речовин.
Тривалість спокою різна: від кількох тижнів до кількох років.
19.  Робота з підручником.
   Що перешкоджає проростанню насіння? 
а) водонепроникність шкірки, що має соскоподібну плівку;
б) наявність речовин, які гальмують проростання;
в) недорозвиненість зародка.
  Важливу роль у процесі виходу насінини зі стану спокою є видалення або руйнування гальмівних речовин з допомогою води, кисню. Досить часто шкірка руйнується мікроорганізмами, іноді перетравлюється в шлунку тварин. Здебільшого спокій насіння переривається впливом понижених температур – стратифікацією; штучним пошкодженням – скарифікацією; промиванням водою для видалення гальмівних речовин.
20. Висновок. Стан спокою забезпечує дозрівання насінини та запобігає його передчасному проростанню в несприятливих умовах.
21. «Дерево рішень».
   Глибина загортання.
  Насіння маку чи квасолі потрібно загортати глибше? Чому? (дрібні насінини – 1-2 см; великі – 4-5см). Вплив ґрунту (піщаний, глинистий).
22. «Спостережливість».
   Типи проростання: надземний (сім’ядолі виносяться наверх – квасоля), підземний (горох).
23. Насіння має бути якісним,недарма в народі кажуть: «Що посієш, те й пожнеш». «Яке насіння – таке й коріння».
V. Закріплення знань.
   «Попелюшка».
   На столі змішане насіння. Хто хоче стати Попелюшкою, розібрати насіння і назвати, яких рослин?
Гра «Вірю – не вірю» («Мікрофон»)
- кожна насінина має ендосперм (-);
- дводольні мають одну сім’ядолю(-);
- зародок має зародковий корінець, стебельце, брунечку, сім’ядолі (+);
- при проростанні перше з’являється стебельце (-);
- однодольні мають одну сім’ядолю(+);
- до складу насіння входять жири, білки, вуглеводи (+);
- для проростання достатньо води і тепла (-);
- проростають усі насінини, які ми висіваємо (-);
 - період спокою забезпечує передчасне проростання рослин (+);
- ендосперм – це запас поживних речовин у однодольних рослин (+);
- насіння – це утвір у насінних рослин,що містить зародок (+);
- насінина формується до запліднення (-);
- зародки квасолі містять дві сім’ядолі (+);
- запас поживних речовин міститься в насінній шкірці(-);
- насіння, що відповідає вимогам стандарту, називають кондиційним (+); 
- відповідно до кількості сім’ядолей рослини поділяються на Одно-, Дво, Тридольні (-).
  Кросворд
1. Рослини, в яких є одна сім’ядоля? (однодольні)
2. Головна частина насінини (зародок).
3. Виведення насіння зі стану спокою під дією низьких температур (стратифікація)
4. Руйнування шкірки (скарифікація)
5. Рослини, у яких є дві сім’ядолі (дводольні)
6. Сукупність процесів,що відбуваються в насінині й забезпечують перехід зі стану спокою до активної життєдіяльності (проростання)
7. Рослина,що має найдрібніше насіння (орхідея)

                                1.н                                                
                                2.а                                                
                                3.с                                                
                                4.і                                                
                                5.н                                                
                                6.н                                                
                                7.я                                                

VІ. Підсумки уроку.
Вправа «Найкраща пам’ять» 
- Що цікаве ви знаєте про насіння рослин?
- Чи можуть ці знання допомогти вам у майбутньому?
Скласти сенкан
Насінина
Жива, поживна
Росте, розвивається, проростає
Насінина – орган насінного розмноження 
Учитель. «Учення – насіння знань, а знання – насіння щастя».
«Не насушиш насіння – сушитимеш голову».
- Чи справдились ваші очікування?
- Що нового ви дізнались на уроці?
Оголошення оцінок.
VІІ. Підсумки уроку.
  Завдання додому.
   §35,опрацювати,виписати терміни; за бажанням знайти повідомлення про плоди.


 

 

Категорія: Левонюк Т.Є. | Додав: Con123
Переглядів: 2 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: