Головна » Файли » Учителі » Левонюк Т.Є.

Конспект уроку з біології "Кора головного мозку."
30.10.2018, 14:37

8 клас біологія
Тема. Кора головного мозку.
Мета: вивчити особливості будови кори головного мозку, функції,які вона виконує; визначити значення кори головного мозку; удосконалювати вміння роботи з малюнками і схемами, аналізувати,знаходити логічний зв’язок, робити висновки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, таблиці, малюнки головного мозку.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ.  Актуалізація опорних знань.
   Термінологічний диктант.
   Збудливість, збудження, гальмування, нервовий імпульс, синапс, медіатор, рефлекс, рефлективна дуга, рецептор, аферентний нейрон, еферентний нейрон, вставні нейрони, робочий орган, безумовний рефлекс,умовний рефлекс.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
   1. Кінцевий або великий мозок розташований в головному мозку. Складається з 2 великих півкуль і з’єднується мозолястим тілом.
   2. Великий мозок вкритий корою, яка утворюється сірою речовиною, що складається з тіл нейронів. Всередині міститься біла речовина, що складається з відростків нейронів. У білій речовині є скупчення сірої речовини у вигляді ядер. Цю частину називають підкіркою. 
   3. Поверхня зібрана в складки – гребені,між ними є щілини – борозни.
   4.Кора має товщину 3-5 мм,а загальна площа зі складками і борознами – 1400 – 1600 м2. 
   Нейрони в корі розташовані в 6 шарів. Складається з нейронів певного виду, крім першого шару.
   5. Внутрішня будова. 
   У кожній півкулі є шлуночок мозку, заповнений мозковою рідиною – ліквором. Ліквор зменшує надмірні механічні сили. У дорослої людини 100-150 мл ліквору, лише 20-40 мл міститься в шлуночках, решта – між м’якою і павутинною оболонками. Ліквор утворюється в капілярах шлуночків із плазми крові.
   Ліквор підтримує сольовий склад, осмотичний тиск, доставляє до мозку поживні речовини, кисень, виводить продукти обміну.
   6. Кора головного мозку поділена бічною, центральною, потилично-тім’яною борознами на 4 основні частки: лобова, потилична, 2 скроневі і 2 тім’яні.
7. Робота з рисунком   
   У корі мозку виділяють зони: чутливі, рухові, асоціативні.
   Чутливі – одержують імпульси від різних рецепторів.
   Рухові – надсилають імпульси до робочих органів.
   Асоціативні – з’єднують чутливі і рухові імпульси, відповідають за навчання, пам'ять, мову, мислення, поведінку, свідомість.

    
   8. Завдання: за розданими малюнками встановити розміщення деяких нервових зон у корі  великого мозку.
Зір – потилична
Слух – скронева
Дотик – задня звивина, позаду від центральної борозни.
Нюх – скронева
Смак – скронева
Рухова – передня центральна звивина
Внутрішні органи – лобова
Мова – скронева, лобова, тім’яна, лівої півкулі.
Висновок: вся кора головного мозку виконує важливі функції, найбільше має скронева ділянка кори головного мозку.   
   9. Значення півкуль.
   Півкулі відрізняються  за площею,кількістю рухових і чутливих зон. У лівшів головною півкулею є права,а у правшів – ліва. За допомогою мозолястого тіла вони обмінюються інформацією.
   Ліва – абстрактне мислення.
   Права – образне мислення.
   10. Хвороби мозку.
   Робота в парах. Визначити причину даної хвороби і за можливості її профілактику: епілепсія, інсульт, енцефаліт, менінгіт, травми голови.
ІV. Закріплення.
1. Клітини нервової тканини – (нейрони).
2. Відповідь організму на подразнення – (рефлекс).
3. Відділ мозку, в якому сіра речовина утворює кору, а біла розміщена під нею – (великі півкулі).
4. Відділ мозку, найбільше розвинений у людей – це (великі півкулі).
5. Центри мови розміщені в (лівій півкулі)
Словникова робота з термінами.
V. Підсумок уроку.
   Робота з підручником.
  Рубрика «Цікаво знати», с.125.
VІ. Завдання додому
  § 34, термінологія.

 

Категорія: Левонюк Т.Є. | Додав: Con123
Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: